Szervizben történő átvizsgálás
A szakszervizekben alapos állapotfelmérést végeznek. A még garanciával rendelkező autóknál fontos bekalkulálni az utazás előre kiszámított távját, hogy a soron következők karbantartásnál a javaslatok szerint a lefutott kilométerek számát ne lépjük túl. Ha ezt a határértéket átlépnénk, a közelgő karbantartást előbbre kell hozni, hogy az esetlegesen adódó hibák még az utazás előtt jelentkezzenek és a garanciával se legyen probléma, ha a műszaki hiba az utazás során merülne fel.
A futómű kalibrálását általában évente kétszer végzik el, a téli hónapokban a rosszabb útviszonyokból adódóan könnyen elállítódhatnak a futómű beállításai, ez később az abroncsban kárt okozhat. A karbantartás alkalmával érdemes ezt is ellenőrizni. Nem szabad megfeledkezni a fékbetétek állapotának vizsgálatáról sem, a kopott fékbetéteket nagy út előtt mindenféleképp ki kell cserélni, így nem érheti meglepetés a vezetőt a fékezési adottságokkal kapcsolatban.
Gumiabroncs ellenőrzése
Főként előszezoni utazásoknál gondoskodni kell a nyári szettre való átállásról. A gumi ellenőrzésekor nem csak a szembetűnő sérülések után kell kutatni, ellenőrizni kell a profilmélységet is. A túlkopott abroncs már nem biztosít megfelelő tapadást. Minden benzinkúton adott a lehetőség a guminyomás ellenőrzésére, de ne felejtsük el, hogy a csomagok súlya miatt az átlagosnál nagyobb nyomásra lehet szükség.
Folyadékok szintellenőrzése
A gépjárműben található összes folyadéknak megfelelő szinten kell lennie, elhanyagolhatónak ítélt hiányt is pótolni kell, ebbe bele értendő a fékfolyadék, hűtőfolyadék, motorolaj. Az utóbbinak megfelelő minőségűnek kell lennie a kisebb hibalehetőség érdekében.
A szervizstatisztikák szerint a legtöbb nyári meghibásodás forrása a motorolaj, a fékolaj vagy a hűtőfolyadék utántöltésének elmaradás és a nem megfelelő keréknyomás. Motorolajból legyen a csomagtartóban tartalék, de mindenképp ugyanaz a márka és típus, mint amit aktuálisan használunk.
Ablaktörlők és az akkumulátor ellenőrzése
Amennyiben az akkumulátor nem működik kielégítően, töltsük fel azt, de ha biztosra akarunk menni, inkább cseréljük ki, főként, ha már több mint két éve üzembe lett helyezve. A téli használat alatt a nagyobb igénybevételnek kitett ablaktörlőket az utazás előtt javasolt kicserélni, mivel a téli szezon után a gumi legtöbbször berepedezett, elkopott. Ha az eszköz már csíkot húz használat közben, megérett a cserére.
Az alkoholos szélvédőmosót is cseréljük kis nyárira és töltsük fel teljesen. Nem ritkaság, hogy a megfelelő ablakmosó folyadéknak is meggyűlik a baja a rovarmaradványokkal, érdemes ennek a problémának az orvoslására beszervezni az erre a célra speciálisan kifejlesztett tisztító spray-t.
Takarítás
Az igényes autótulajdonosok már tavasszal megejtenek egy alapos külső-belső takarítást, de ezt az út előtt ebben az esetben is érdemes még egyszer elvégezni. A külső takarításhoz elég egy szivacs és autósampon, meg némi időráfordítás. Ha ezzel nem tudunk, vagy nem akarunk bajlódni és nem sajnáljuk a fényezést, akkor ott a gépi autómosó.
Klíma
A klímával felszerelt gépjárműveknél évente kell tisztítani a rendszert, melyet szakszervizben érdemes elvégeztetni. Ha erre nincs lehetőség, lehet kapni speciális tisztító spray-t, mellyel házilag is el lehet
végezni a tisztítást. Ez akkor is javasolt megtenni, ha az utolsó tisztítás már néhány hónapja történt. A szellőzőből áramló szag a kellemetlenség mellett egészségtelen is lehet.
Kerüljük a kocsiban étkezést!
Hosszabb távra tervezett utak előtt a biztonsági felszereléseket is nézzük át, elsősegély doboz, elakadásjelző, pótizzó, fényvisszaverő mellény mindenféleképp legyen a járműben. A szerszámos ládából semmilyen fontos eszköz ne hiányozzon, a pótkerék legyen kifogástalan állapotban, így egy defektet mi magunk is orvosolhatunk.
Minden eshetőségre fel kell készülni, a nyári kánikulában szükséges, hogy mindig legyen elég innivaló. Az autó a nyári, erős napsütésben pillanatok alatt felmelegszik. Az átforrósodott kocsiban a kiszáradás veszélye fenyegeti a vezetőt és utasait is. Egy felnőtt ember átlagos vízfogyasztási igénye 1-1,5 liter/nap, ami az ilyen szélsőséges
helyzetekben lehet akár 4-6 liter is. Azoknak is muszáj egy kicsit megmakacsolniuk magukat, akiknek nehezére esik ennyit inni, figyeljünk egymásra, és emlékeztessük társainkat a megfelelő folyadékfogyasztásra. Már csak ezért is ütemezzünk több megállást mosdólehetőséget nyújtó pihenőhelyeknél. Minden alkalommal mozgassuk át jól végtagjainkat, ne maradjunk a járműben. A pihenők beiktatása műszaki okokból is fontos, ezzel elkerülhetjük a hűtővíz elforrását, a motor túlmelegedése és a sofőr is újult erővel vághat neki a következő útszakasznak.
Akár dugóról, vagy parkolóban hagyott autóról beszélünk nagy segítség a szélvédő takaró és a különböző árnyékolók alkalmazása a túlmelegedés mérséklésére.
Pontosan tervezzünk meg az utat, készüljünk fel minden eshetőségre.
A útvonal megtervezése sem kevésbé fontos, mint az autó felkészítése a hosszú útra. Határozzuk meg előre a pontos útvonalat, az esetleges elkerülő utakat. Informálódjunk az autópálya matricák szükségességéről és az egyéb útdíjfizetési kötelezettségekről. Németországban például még nincs külön autópálya-matrica, de az országok többségében ugyanúgy kell, mint idehaza. A díjfizető kapuknál érdemes előre kikészíteni a szükséges pénz, ezzel gyorsíthatjuk az áthaladást. Horvátországban például célszerű kártyával fizetni, nem kell bajlódni az visszajáróval. Nézzünk utána a helyi időjárási- és útviszonyoknak.Az útvonaltervbe jegyezzünk fel a tankolási pontokat.
Hosszú távú utaknak mindig csak kipihenten vágjunk neki, ha lehet, legyen váltó sofőr és az éjszakai vezetésnél egy beszélgetőtárs, aki gondoskodik a sofőr ébren tartásáról. A légkondit/ fűtést ne vegyük magasra, nagy melegben nagyobb az elbóbiskolás esélye. Ha túl meredten, elbambulva nézünk, ásítozunk, másodpercekre, még szemlehunyás nélkül is elkókadunk, álljunk meg az első pihenőnél és aludjunk egyet. Apnoé betegek (alvászavar) figyeljenek oda jogosítványuk érvényességi idejére és időben menjenek el a felülvizsgálatokra, amennyiben ez szükséges.
Teendő baleset esetén
Az itthon megkötött felelősségbiztosítási szerződések az EU teljes területén hatályosak, a biztosítást igazoló dokumentumok az utazás során mindig legyenek nálunk. Az európai baleset bejelentő lapból célszerű párat a járműben tartani, megkönnyítve baleset esetén ezzel a nyilatkozattételt. A már megkötött szerződés hatályos továbbá Norvégiában, Svájcban és Izlandon is. A casco-szerződések töréskárokra vonatkozó passzusai nem egységesek a különböző biztosítók közt, ezzel kapcsolatos ismereteinket is frissítsük fel.
Váratlan helyzetekre való felkészülés és azok kezelése
A legjobb tervezésben is adódhatnak váratlan, problémás helyzetek, melyiket könnyen megelőzhetünk, kezelhetünk az előzetes felkészüléssel. Otthon legyen egy könnyen hozzáférhető tartalékkulcs, amit gyorsan utánunk lehet küldeni, ha esetleg elveszne, amivel elindultunk.
Indulás előtt minden úti okmányt ellenőrizzünk, mindenképp nézzük meg személyes okmányaink érvényességét, és szükség esetén időben újítsuk meg azt. Készítsünk egy kisokost a segélyvonalak számával, bankunk ügyfélszolgálati telefonszámmal. Alapvető gyógyszereket is érdemes összekészíteni, ha rendszeresen szedünk gyógyszereket, többször is ellenőrizve csomagoljuk el, lehetőleg könnyel hozzáférhető helyre. Utasbiztosítási és/vagy egészségügyi ellátásra jogosultságunkat igazoló dokumentumokat se felejtsük!
Pakolási tippek
Mellőzzük a felesleges holmik becsomagolását, mindenféleképp csak annyi bőröndöt vigyünk, amennyi tényleg szükséges. Minél nagyobb az autó terhelése, annál nagyobb a fogyasztása és a közlekedés is körülményesebb vele.
Sosem szabad eltekinteni a biztonsági öv használatától, mivel ez minden uniós tagállamban kötelező. A gyerekeket pedig testi adottságaik szerint javasolt gyerekülésbe kössük be, azt megfelelően rögzítsük az utastérben. Ezek használata elsősorban nem a szabályok miatt elhagyhatatlan, nem gondoljuk, hogy velünk nem történhet semmi baj! Lábunkat soha ne tegyük fel az ülésre vagy a műszerfalra, komoly sérülést okozhat már egy nagyobb fékezésnél is.
A jármű felkészítésének javasolt sorrendje
Célszerű először az apróbb dolgokat kezdeni az ellenőrizést. Csekkoljuk, hogy az izzó készlet darabjai működőképesek-e, nézzük meg a lámpákat, az elektromos berendezéseket, főként a légkondicionáló ventilátorát.
A bikakábel és a vontatókötél sem hiányozhat. A fékfolyadék forráspontját méressük meg szakszervizben. Amennyiben a mért érték nem megfelelő, a folyadék elöregedett, melyet azonnal le kell cserélni. Életveszélyes is lehet az elöregedett olaj, ha például egy alpesi hágón ereszkedve nem tudunk megfelelően fékezni. Nem minden nap van olyan terhelésnek kitéve a jármű, mint az utazás során. Jóval nagyobb tömeg mellett átlagos vagy nagyobb sebességgel kell megbirkóznia egy adott helyzetben a fékrendszernek. Ha lakókocsit vontatunk hegyvidéken, talán a legfontosabb a fékek megfelelő állapota. Az egészségügyi csomagunk legyen hiánytalan, még a legkisebb, legbosszantóbb sérüléseknél is szükségünk lehet rá.
Autómentő szolgáltatásunk az ország teljes területén és külföldön is elérhető non-stop.